African massage

6 augustus 2017 - Drakensbergen, Zuid-Afrika

Op 1566 meter starten we onze tocht richting de sani pass. Het is een beetje bewolkt wanneer we vertrekken. Over een verharde asvalt weg rijden we naar boven. Soms zien we enorme bergen tussen de wolken door verschijnen. Opeens stopt de verharde weg en begint de African massage (oftewel een hobbel weg waar een 4x4 het zelfs moeilijk bij heeft) in het natuurpark. Ook is nu elk spoortje beschaving totaal verdwenen. Tussen de bergen langs de 12 apostellen berg, over en door een rivieren beklimmen we de sani pass en rijden we steeds verder hobbelend door naar onze panorama stops onderweg. Later komen we bij de grenscontrole waar we zuid Afrika verlaten en Niemandsland betreden na weer een stempel rijker te zijn rijden we verder omhoog langs nog meer adembenemende uitzichten, we komen zelfs ijs tegen. Na een tijdje beginnen we pas echt stijl omhoog te klimmen via haarspeldbochten die kort op elkaar stijl omhoog gaan langs afgronden en bevroren watervallen. Eenmaal op de top komen we pas bij de grens van Lesotho op 2873 meter hoogte. Ook hebben we nu weer gewoon asvalt onder ons!! We rijden tussen open vlaktes met alleen wat struikjes, bergtoppen en ijs en stoppen bij een klein dorpje met stenen gestapelde ronde kleine hutjes met rieten daken we kijken hier rond, eten wat brood en rijden terug naar de grens voor een lunch in de hoogste pub van Afrika op 2874 meter. Na goed gegeten te hebben maken we nog snel wat foto's om daarna via dezelfde weg naar beneden af te dalen. Gelukkig hadden we vandaag een erg heldere dag zodat we continue een mooi uitzicht hadden over de sani pass. Eenmaal weer op de verharde weg lijkt het wel of je vliegt zo soepel dat het dan rolt. Langzaam maar zeker laten we de sani pass achter ons

1. Ans:
    7 augustus 2017
    O dat lijkt mij verschrikkelijk eng met die haarspeldbochten wel mooi maar eng ook gr
  2. Gerda:
    7 augustus 2017
    Toch weer een hele andere dag, wel leuk die afwisseling , wat krijgen jullie veel te zien !