Dieren afvinken

31 juli 2017 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

Na een kort nachtje onder onze klamboe is het om 5 uur weer tijd om eruit te gaan. Na een shirt, dik t shirt en een vest aangetrokken te hebben ben ik klaar voor het ontbijt en onze game drive door het kruger park. Na het ontbijt lopen we richting 3 jeeps van 10 personen die ons door het park gaan vervoeren. Na alles gecontroleerd te hebben kruipt iedereen nog een keer onder een deken om daarna richting het stroomhek te rijden. Eenmaal buiten kan onze game drive beginnen met onze ranger israel. Eenmaal buiten komen we meteen al het eerste dier uit de big five tegen de buffel. Na wat foto’s genomen te hebben rijden we verder de bush in over een verharde weg. Af en toe slaan we van deze weg af over hobbelige zandwegen dwars door de bush, gefocust op welk dier we nu zouden spotten. Niet veel later spotten we dan ook enkele impala’s. Bij elk dier legt onze gids wat uit waarbij hij af en toe gestoord wordt door de walkietalkie die overgaat  met meldingen. De zon komt steeds verder op en niet veel later spotten we weer enkele zebra’s langs en op de weg om die over te steken vlak voor onze jeep langs. Ook hier maken we weer enkele foto’s en we rijden weer verder. Na een tijdje horen we geschreeuw van de achterbank en zien we veel gewijs. Er is weer een kudde olifanten gespot in de bush nummer 2 van de big five. Ineens krijgen we een melding in de auto een melding dat er op de verharde weg een stuk verderop cheeta’s gespot zijn. Plank gas rijden we die kant uit omdat een cheeta niet veel voorkomt in het park. 160 stuks in een oppervlakte van belgië. Na een tijdje gereden te hebben zien we in de verte veel jeeps en auto’s opdoemen met twee stipjes. Hoe dichter we bijkomen hoe meer ze vorm en kleur krijgen. De eerste cheeta’s in 3 maanden tijd zijn gespot volgens de ranger. Wanneer we hier weer foto’s hebben genomen rijden we weer verder en komen we weer een groep zebra’s tegen langs de weg in de bush.  Een stukje verder komen we een hele kudde buffels tegen met een enkele olifant in de verte die samen met de jeep een stukje met ons meeliep over de weg. Na een stukje gereden te hebben zien we een groepje neushoorns staan in de verte. Nummer 3 van de big five is gespot. Langzaam aan komen ze steeds dichter en dichterbij gelopen. Onze jeep wijkt uit naar achter om ze ruimte te geven om over te steken. Rustig aan sjokkend lopen ze vlak voor de jeep langs naar de overkant waar ze weer verdwijnen. Na een stukje rijden zien we langs de kant enkele giraffen staan met een kleintje. Na hier foto’s te hebben gemaakt was het tijd voor de koffiestop. Na deze korte stop kregen we meteen een melding van een leeuw over de walkietalkie. Ook hier rijden we weer snel op af, jammer genoeg is het weer een beetje omgeslagen  van een blauwe lucht naar wolken en motregen. Eenmaal aangekomen zien we na even zoeken dan eindelijk onze eerste leeuw in de verte. Nummer 4 van de big five is gespot. Voor ons is de regen misschien een nadeel maar voor sommige apen is het weer erg fijn omdat ze nu zo van de straat kunnen drinken zoals we zagen. Na hier weer vertrokken te zijn komen we alweer een groep impallas en zebras tegen. Ook nu krijgen we weer een melding over de walkietalkie dat er luipaarden zijn gespot. Een uitgelezen kans om ze eens overdag te zien in plaats van snachts. Na hier aangekomen te zijn spotten we na veel zoeken het luipaard. Tot onze verassing ligt er niet 1 maar 2 luipaarden. Nummer 5 van de big 5 is nog voor de middag gespot. Even verderop zien we weer en jeep stilstaan. Hoeveel geluk kan je hebben ook hier bleek een luipaard te liggen maar dan veel dichterbij dan de eerste twee. Na een stukje gereden te hebben komen we weer wat olifanten, nijlpaarden, arenden, wrattenzwijnen en wildebeesten tegen. Nu was het tijd voor lunch. Over hobbelige smalle zandwegen dwars door de dichte bush komen we op een kleine vlakte waar we gaan lunchen. Deze plek werd bewaakt door een ranger met een behoorlijk geweer. Na de lunch rijden we verder en krijgen we weer een melding. Vaag horen we het woord leeuw ergens tussendoor vallen. Ook hier rijden we plankgas op af. En ja hoor na even zoeken liggen behoorlijk dichtbij 2 leeuwen. Na een tijdje beginnen ze te lopen en met de jeeps volgen we ze op enkele meters afstand over de weg en langs de bush. Wanneer ze verdwenen zijn is het voor ons tijd om terug naar het kamp te keren. Eenmaal aangekomen op je gemak buiten douchen en klaarmaken voor de avond. Het was een fantastische dag en we hebben ontzettend veel geluk gehad dat we zo ontzettend veel dieren gespot hebben.

1. Gerda:
    1 augustus 2017
    Dit was weer een heel geslaagde dag met het geluk dat jullie de geweldige grote dieren van dichtbij konden zien en fotografere, leuk hoor .