Kuddes enorme dieren

3 augustus 2017 - Hluhluwe, Zuid-Afrika

Om 5 uur gaat alweer de wekker. Vandaag staat in de ochtend alleen het hluwluwe national park op het progamma waarna we de middag vrij zijn. Zo gezegd zo gedaan om 6 uur zitten we alweer in de bus om een uurtje te rijden naar het park. Eenmaal aangekomen allemaal snel naar het goed idee om daarna te vertrekken met 3 jeeps onder een lekker warm dekentje. Het park is totaal anders met het Kruger park. Waar het kruger park wat vlakker, dorder en opener was is dit park totaal het tegenovergestelde. Het is hier heel erg groen, dicht begroeid en je rijdt ook vaker over de enorme heuvels en bergen heen wat het dan ook een stuk mooier maakt dan het Kruger park. Nog geen half uur binnen en we spotten al gelijk de rug van een leeuw die ligt te slapen, een neushoorn, olifant en buffel. Jammer genoeg bleef het luipaard en een leeuw die je goed kon zien ons vandaag bespaard. Na een tijdje door de heuvels te hebben gereden door het dichte groen over hobbelige zandpaden worden we gedwongen te stoppen door een groep van zeker 50 buffels die over de weg en aan beide kanten in de bush staan. Langzaam rijden we met onze jeep vooruit om de buffels uit elkaar te drijven om erdoor te kunnen. Het is toch wel wat spannend omdat wanneer een buffel aanvalt deze niet zal stoppen maar vol je auto zal rammen. Gelukkig komen we heelhuids door deze big 50 groep heen en rijden we weer verder over de heuvels naar een mooi panoramapunt waar we verderop langs de weg 3 neushoorns zien staan. Iedereen stapt snel weer in en we rijden naar beneden deze beesten tegemoed. Na hier wat foto’s te hebben genomen krijgen we van een andere chauffeur te horen dat er een stukje verderop een hele kudde olifanten is gespot. Snel rijden we erheen en op een open vlakte kommen we 16 olifanten tegen met wat kleintjes. Rustig maken we wat foto’s en zien ze daarna geluidloos verdwijnen in de bush. Wanneer de olifanten uit het zicht zijn vervolgen we onze weg naar de koffiestop die bovenop een heuvel ligt. Eenmaal boven kunnen we genieten van een weids uitzicht over de vallei onder ons en enkele gieren die door de lucht zweven. Snel pakken we onze jeeps weer om weer te proberen zoveel mogelijk dieren te spotten door de dichtbegroeide groen heuvels van dit natuurpark. Tijdens deze rit komen we nog veel buffels, apen, neushoorns en herten tegen die op of vlak naast de weg staan in de bush. Na onze lunch rijden we nog een klein stukje door dit prachtige park heen, we denken geen dieren meer te zien totdat we een bocht door komen en opeens 1 enorme olifant met 3 kleintjes op de weg zien staan. Beschermend gaat ze ervoor staan en heel voorzichtig rijden we dichterbij om foto’s te maken. Naast deze olifanten op de weg horen we ook enkele andere olifanten naast onze wagen in de bush staan. Na een kwartier gaat de olifant met de kleintjes aan de kant waarna we door kunnen rijden dit was voor iedereen behoorlijk indrukwekkend. Kort daarna zien we weer in de verte de huisjes bij de poort opdoemen waardoor we weten dat ook deze game drive erop zit. Eenmaal weer in de bus rijden we terug naar de lodge waar we dus de middag vrij hebben om te genieten van het warme weer.

1. Gerda:
    6 augustus 2017
    Dit was een indrukwekkende dag!!! veel van de echte natuur mogen aanschouwen .