3 out of 5

30 juli 2017 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

Kwart over 6 gaat de wekker. Na snel omgekleed te hebben is het tijd om voor het ontbijt nog even snel het blog van gisteren online te zetten. Wanneer de voordeur wordt opengedaan schieten de hazen overal heen, ook kan ik nog even genieten van de zon die langzaam achter de bergen omhoog komt. In de kou loop ik de heuvel op richting het hoofdgebouw voor de wifi. Vriendelijke obers begroeten mij overal tot ik dan eindelijk in de bank neerplof om het blog op orde te maken. Nadat het blog weer op orde is, is het tijd om te ontbijten. Tijdens ons ontbijt worden we in de zaal tijdens het eten opeens verrast met zingende obers en koks. Dit bracht een hoop sfeer. Nadat iedereen gegeten heeft is het tijd om onze reis voort te zetten in de richting van het kruger park, onderweg zullen we nog enkele stops maken op de panoramaroute. En deze naam doet meteen eer aan tijdens de eerste stop bij de rondavels. Hier is een wijds, groot en groen uizicht op een bergketen. Het rare is dat je hier de zon al voelt beginnen te branden maar de wind nog steeds erg fris is. Als je na het zien van deze plek nog niet het gevoel hebt gehad dat je in Zuid Afrika bent dan heb je dat zeker nu wel.

Na hier weer enkele foto’s te hebben genomen zetten we onze reis weer verder richting de volgende stop op deze route namelijk de potholes met de koffiestop. Het is hier weer een totaal ander landschap dan even terug. Ruige granieten bergen waar een kloof doorheen gaat met een rivier. Deze rivier heeft verschillende ronde gaten uitgesleten in deze kloof (de potholes). Over een stenenpad en een brug over de kloof bewandelen we dit stuk natuur waar zo een wild west film opgenomen kan worden. Na een half uurtje gaan we weer verder. Langzaam veranderd het landschap weer verder in een bosrijk groen gebied met veel bosbouw. Overal zie je dennenbomen zover het oog reikt. Het indrukwekkende hiervan is dat elke boom apart geplant is, apart water gegeven wordt en apart geoogst wordt. Ik herhaal kilometers lang dennenbomen zover je oog reikt. In dit bosrijke gebied maken we een korte stop bij de berlin falls een waterval van 45 m hoog. Onze volgende stop op de panoramaroute: god’s window. Tijdens deze rit hiernaartoe maakt het bos weer plaats voor uitgestrekte grasvlakten op bergen met hier en daar heuvels graniet dat uit de grond omhoog komt. Na god’s window bereikt te hebben wacht ons nog een klim over smalle paadjes en veel trappen door een dicht begroeid gebied. Eenmaal boven aangekomen valt er een mooi uitzicht te zien over de bergen en vallei onder je. De volgende stop: lunch bij harrie’s pancakes. Na een tijdje gereden te hebben komen we aan bij een klein tentje voor de lunch. Hier krijgen we een enorme kaart aan pannenkoeken met verschillende soorten vullingen van zoet tot hartig. Na heerlijk gegeten te hebben is het tijd om richting Nkambeni te rijden (het tentenkamp in het krugerpark). Iedereen kent de big five: Het luipaard, leeuw, olifant, neushoorn en de buffel. Nog geen 5 meter door de poorten van het krugerpark spotten we de eerste in de verte namelijk de buffel samen met enkele zebra’s. Na een tijdje gereden te hebben over hobbelige wegen dwars door de bush bereiken we het stroomhek dat ons tentenkamp omringt en ons beschermt tegen grote dieren. Eenmaal binnen snel inchecken, naar de tent met 3 douches. (2 buiten en 1 binnen) en snel door naar een punt waar we nijlpaarden door het stroomhek konden spotten. Langzaam komt het stroomhek weer inzicht en onze mond valt van verbazing open, iedereen begint te fluisteren. Nummer 2 van de big five de olifant is gespot door het stroomhek. Hoe dichter we bijkomen hoe groter onze ogen worden en hoe stiller iedereen wordt. We beginnen te tellen 2, 6, 8, 10, 12, 14 olifanten staan op nog geen 20 meter van ons kamp te genieten, toeteren en stof te gooien bij de waterpoel. Het is fantastisch en indrukwekkend om te zien. Na een tijd lang genoten te hebben is het tijd om naar de nijlpaarden te gaan en om daarna snel naar de jeeps te lopen om de sunset drive te beleven. In jeeps van 10 rijden we met een gids het stroomhek weer uit om de gamedrive te beginnen. En al snel zijn de volgende zebra’s weer gespot op 4 meter van onze jeep. Onze volgende stop is op een platte rots waar we genieten van de oranje gele zon die langzaam achter de bergen wegzakt. Wanneer de zon onder is gaan de lampen van de jeeps aan en splitsen we ons op om de kans op dieren te vergroten. In het donker komen we enkele herten tegen, maar dan gebeurt het. De radio gaat over en de andere ranger geeft aan dat hij een groot dier heeft gespot en dat wij richting hun moesten rijden. Dat wordt dus gassen in het donker. Tijdens deze rit is iedereen toch wat gespannen omdat niemand weet wat voor dier er gespot is. Na op een t splitsing goed gegokt te hebben vinden we de andere jeep. Met lampen wordt in de bush geschenen, de gids geeft aan dat daar nummer 3 van de big five zit. Het luipaard. Na goed zoeken zien we in de verte wat bewegen maar goed kunnen we het jammer genoeg niet zien. Na nu een tijdje niks gezien te hebben trapt de gids op het einde weer op de rem en ja hoor links naast ons staan 2 buffels in het licht van de zaklamp lekker te eten. Nu is het weer tijd om rustig terug te rijden om wat te eten en te gaan slapen. In onze tent typ ik snel even mijn blog af maar ondertussen luister ik goed of ik ergens nog wat dieren hoor. Morgen wordt weer een vroeg dagje.

1. Vandersichel:
    31 juli 2017
    hola,de boodschap is 200% GENIETEN want hier kom je geen wilde dieren tegen als je naar de bakker gaat.doeiiii of toch wel,ooit was er een canarievogel die met de blote hand een fazant te grazen nam.echt gebeurd ergens in nederland.
  2. Ans:
    31 juli 2017
    Volgens mij zien jullie zoveel dieren dat jullie voorlopig niet meer naar de dierentuin gaan, prachtige foto s
  3. Marieke:
    31 juli 2017
    Wat indrukwekkend allemaal.Super! Wij hebben genoten op vakantie,maar genieten nu verder met jullie mee
  4. Gerda:
    1 augustus 2017