Wonderen van de natuur

14 augustus 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Vandaag is het tijd om kaapstad eens een beetje te gaan verkennen. Door het wisselvallige weer is kaapstad voor de tourleider altijd een gestress. Daarom dat er vandaag met het goede weer veel gaan doen. Als eerste vertrekken we richting Kaap de goede hoop. Zelf had ik gedacht dat dit dichtbij zou liggen maar dat viel vies tegen. Gelukkig wel een prachtige route langs de zee, bergen en de mooie steden. Onderweg maken we een Fotostop bij Maidens bay. Waar we uitkijken over de baai, zee, bergen en het stadje daarbij. Na snel foto's gemaakt te hebben om ons aan de strakke planning te houden om zo de tafelberg aan het einde van de middag te kunnen meepakken. Onze volgende stop is in een klein haventje. Hier pakken we een kleine boot om zo de baai uit te varen de zee op richting een klein eiland met erg veel zeehonden. Erg deinende op de golven maken we foto's om daarna meteen terug te keren naar de beschutting van de haven. Vervolgens rijden we weer langs prachtige Fotostops over baaien, zeeën en bergen om daarna over een smalle weg, strak langs de berg en langs een Steile afgrond met onder ons de komende zee verder te rijden naar Kaap de goede hoop. Het zuidwestelijkste puntje van het Afrikaanse continent. Hier maken we bij het beroemde bord onze eerste groepsfoto. Vervolgend rijden we verder naar de Kaap punt. Hier krijgen we een uur de vrije tijd tussen de loslopende grote imponerende bavianen. We pakken een minibusje wat ons al een groot gedeelte omhoog brengt. Eenmaal boven klimmen we veel treden omhoog naar de vuurtoren die boven op de rots staat. Hier hebben we een adembenemend uitzicht over de Kaap en de uitgestrekte zee waar we over uitkijken. En dan moet je dat uitgestrekte eigenlijk nog x 100 doen. Het lijkt echt het einde van de wereld. Ook kom ik er hier achter dat Amsterdam nog maar 9635 km verderop ligt. Eenmaal weer beneden en in de bus rijden we verder naar builders Beach dat natuurlijk bekend is om zijn Colonie pinguins. Onderweg naar builders Beach kijken we weer hele stukken uit over de zee. Omdat we in hermanus bijna niks gezien hebben ligt hier onze laatste kans op walvissen. Ik zit een heel tijdje een beetje voor me uit te kijken naar het kraakheldere blauwe water tot er opeens van achter me druk geroepen en geschreeuwd wordt. Er schijnt een spuitgat van een walvis gezien te zijn. Snel proberen we de bus langs de kant te parkeren en iedereen is snel de bus uit. Na veel zoeken en speuren blijkt de walvis er niet meer te zitten. Een beetje teleurgesteld druipt iedereen weer de bus in om het laatste stuk naar de pinguins te vervolgen tot er opeens in de verte 3 keer water omhoog wordt gespoten. We denken dat het een boot is die aan het varen is tot er een walvis ver weg omhoog springt en zich weer in het water laat vallen. Het wordt gekkenhuis in de bus, iedereen wil eruit maar we kunnen we pas uit wanneer we bij de pinguins zijn. Na een lange rit door een dorpje met af en toe zicht op de zee bereiken we builders Beach waar we nog een heel stuk hebben moeten lopen. Eenmaal op het strand bij de pinguins lijkt het alsof we weer net telaat zijn. Tot er in de verte weer beweging komt van spuitgaten, af en toe ver weg een walvisrug of staart en een keer een springende. Na veel fotos van de walvissen (jammergenoeg weer verweg maar we hebben ze gezien) en de pinguins rijden we weer in een dik uur over de kaapse vlaktes naar kaapstad voor de tafelberg. Eenmaal aangekomen aan de voet van de berg zien we enorm veel bussen staan en een enorme rij bij de kabelbaan. Na een tijdje zijn we eindelijk aan de beurt en in 3 minuten zijn we van iets boven zeeniveau naar 1085 meter boven zeeniveau. De tafelberg is een van de 7 natuurwonderen. Boven genieten we van het prachtige uitzicht over kaapstad en robbeneiland. Je kan er goed tussen de vlakke platte rotsen en begroeiing lopen omdat er mooie paden liggen met kleine lage hekjes. Langzaam gaat de zon onder op de berg en het begint steeds frisser te worden. Net voor het donker zitten we weer beneden in de bus en genieten we van een kleuren spektakel in de lucht. Van de tafelberg rijden we naar het waterfront te rijden om met een groot gedeelte van de groep ergens wat te gaan eten in de haven. Na een lange dag pakken we de taxi door kaapstad weer terug naar het hotel om goed uit te rusten voor morgen.

1. Gerda:
    14 augustus 2017
    Paniek in de bus,kan me het goed voor de geest halen en helaas weer geen walvis gespot , jammer.
    Wel een goede bewaker bij de w.c. zag ik .!!!
  2. Monique:
    15 augustus 2017
    Wauw... wat een mooie reis en wat een mooie verhalen ! Geniet nog heeeeeel even... en alvast een fijne en goede terugreis ! tot in Geffen...
    Groetjes Monique ( reisbureau Geffen )
  3. Ans:
    15 augustus 2017
    Ja datlijkt me dan wel wat eng worden maar toch weer een indrukwekkende reis en weer mooie foto s