chap chap in Pretoria

28 juli 2017 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Na een vlucht van 10,5 uur zijn we dan eindelijk geland op Johannesburg Zuid Afrika. Deze avond zijn we met een grote tourringbus gebracht naar onze verblijfsplaats. Het zijn allemaal verrassend grote huisjes met rieten daken, toepasselijke krakende houten deuren en goede bedden met dikke dekens tegen een koude nacht. Je kan het vergelijken met een center parcs met veel groen. Na een wat kortere nacht kunnen we dan eindelijk beginnen aan onze rondreis! Om half 7 staat de wekker om onze tocht te beginnen. Onze voordeur piept open en we kijken toch wel verrassend op van die koude 5 graden die er buiten hangt. Een dik vest en lange broek zijn nog even geen overbodige luxe. Na een ontbijt zitten we met de groep in de bus. De eerste stop Pretoria. Nu de zon opgekomen is kunnen we pas echt het landschap goed zien. Veel stof, met grasvlakten vol met hoog goudgeel gras dat je kent van de savanah. Langzaam naderen we de eerste van de drie hoofdsteden van Zuid Afrika: Pretoria. Als eerste stoppen we bij een panorama uitzicht over de stad. Ook hier is een groot standbeeld te vinden van Nelson Mandela. Langzaam maar zeker merken we gelukkig dat de temperatuur steeds verder stijgt. We stappen de bus in en vervolgen onze weg naar het krugerhuis. In dit huis heeft Paul Kruger gewoond. Alles hoe het vroeger stond staat nu nog zo. Na een half uur is het tijd voor een lunch. We stappen weer de bus in en rijden richting het voortrekkersmonument. Onderweg vallen de vele rare plaatsnamen op die op de borden staan: bakfontein, olifantsfontein en roodepoort zijn enkel van deze namen. Ook spotten we onze eerste zebra's en herten langs de weg (bij de grote stad). Eenmaal aangekomen bij het monument gaan we eerst lunchen waarna we het 30 meter hoge monument beklimmen om daarna te genieten van het uitzicht over een gedeelte van Pretoria en zijn natuur. Eenmaal beneden zetten we onze reis voort naar Soweto dit is een township in Zuid Afrika. En nee een township is geen sloppenwijk, het is een buitenwijk van Pretoria. Deze buitenwijk is groter dan Johannesburg en heeft ook veel meer inwoners dan die stad. Het is nu al 25 graden. Op gammele kleine fietsen met schuddende blauwe helmen op maken we een twee uur durende tocht langs kleine huisjes, grotere huizen met hekken, krotten, het vele afval langs de weg, 2 enorme beschilderde elektriciteit centrale torens,  spelende vriendelijke en lachende kinderen die tijdens het fietsen allemaal een high five wilden hebben, stoppunten met een mooi uitzicht over het township en het 2010 WK finale stadion. Ook komen we kraampjes tegen waar ze hanenpoten verkopen met gepofte rijst en maïs met smaakjes. Tijdens onze tocht komen we veel hellingen en afdalingen tegen die dan toch best opletten zijn met deze fietsen. Daarnaast moet je jezelf er constant aan herinneren dat ze hier links rijden en niet rechts. Na deze fietstocht is het tijd om weer richting onze hutjes te gaan voor het avondeten. Na het eten lekker even dit reisverhaal typen op banken waarin je ver wegzakt bij de openhaard. Alles is hier chap chap oftewel alles goed!

1. Ans:
    28 juli 2017
    Wat gezellig om met jullie mee deze grote reis mee te mogen gaan zonder heel moe te worden van zo,n lange reis het lijkt mij geweldig om dit allemaal te moge zien , voor morgen weer een mooie dag toe gewenst
  2. Gerda:
    28 juli 2017
    Weer een mooi begin van de vakantie. Leuke foto's, zo krijg ik een indruk hoe het daar is .
    Bedankt dat ik op afstand mee mag reisen!!
    Een fijne vakantei geniet er van allemaal .
  3. Hetty:
    29 juli 2017
    dat ziet er er kei leuk uit
    een goed begin van jullie vakantie
    hoop dat jullie een leuke groep hebben
    veel plezier verder
    groetjes Geert en Hetty
  4. Marleen:
    29 juli 2017
    we gaan jullie volgen.....
    geniet van alles en wij genieten van jullie verslag en foto's
  5. Monique:
    29 juli 2017
    Wat een mooi verslag ! kijk zeker uit naar de volgende... G E N I E T van het mooie land ! Jullie gaan zeker weten nog heeeeeeeeeel veel moois zien ! Fijne reis !
    Groetjes Monique ( reisbureau Geffen )
  6. Arie en Lisette:
    29 juli 2017
    Hebben jullie ook al leuke afrikaanse meisjes gezien?
  7. Fam. Dielemans:
    30 juli 2017
    Wauw, mooie reis hoor! We blijven jullie verhalen volgen.
    Geniet van jullie vakantie.