Pinguins, walvis en hangbruggen

10 augustus 2017 - Knysna, Zuid-Afrika

Vandaag beginnen we de dag met een kleine tour door cape st Francis. Als eerste stoppen we bij de vuurtoren met daarbij het opvangcentrum voor pinguins. De pinguins die we hier zien zijn de enige soort die in zuid Afrika te vinden is. Binnen vinden we de penguins die uitgezet kunnen en gaan worden en buiten staat een kooi waar ook enkele pinguins zitten die niet meer uitgezet kunnen worden ook mag hier niet mee gefokt worden. Na een rondleiding rijden we verder naar de basisschool in de township van het dorpje. Hier kijken we even rond en gaan dan weer verder. Wat wel apart was is dat er hier maar 8 leraren op 450 leerlingen staan. Vervolgens rijden we verder door in de richting van knysna. Onderweg komen we weer langs enorme bergen en ook bereiken we de tuinroute! Dit heeft niks met tuinen te maken maar het is een plaats met oerwoud en inheemse planten waar de route doorheen loopt. Het gebied was 800000 hectare groot maar nu is er nog maar 8000 hectare van over. Door dicht en groen oerwoud rijden we naar onze koffiestop, gelegen langs een ravijn. Na de koffie is de gelegenheid om biltong te kopen en natuurlijk om dat te proeven. Biltong is gedroogd gekruid vlees van rund, koedoe of struisvogels misschien dat er nog meer soorten zijn maar dit hebben wij gezien. In het winkeltje hebben we die van het rund en struisvogel gekocht en is opzich prima te doen. Daarnaast kunnen we hier ook naast de brug over een smal stukje voetpad over een zeer zeer zeer zeer diep ravijn lopen. Eerst heen langs de ene kant van de weg, en terug via de andere kant. Na snel foto's gemaakt te hebben rijden we door naar de lunch stop waar ik genoten heb van een 300 gr dubbele beef burger! Na de lunch rijden we door naar Tsitsikamma national park waar we een wandeling door dichte begroeiing, houten kronkelpaadjes met veel traptreden en langs de kust maken. Op het einde van het pad wachten 3 hangbruggen, ieder 7 meter boven de golven die naast of onder de brug op de rotsen slaan. Na hier wat foto's gemaakt te hebben lopen we hetzelfde pad weer terug om daarna door dichte bossen en veel groen verder te rijden richting knysna in de provincie westkaap. Onderweg stoppen we bij Plettenberg Bay voor een uitzichtpunt, eenmaal buiten de bus zien we naast het mooie uitkijkpunt ook heel ver in de verte steeds een wit stipje boven en onder gaan. Iedereen begint te speculeren, dat is een dolfijn, nee 2 dolfijnen nee nog wat anders. Na veel foto's, verrekijkers, telelenzen en filmen zien we eindelijk wat het is, een walvis die steeds uit de zee schiet om daarna sierlijk op zijn zij weer in de zee te plonzen. Na even zoeken door de enorme camera van mama kon ik hem daar ook in de verte steeds zien springen. Niet heel groot maar je zag duidelijk dat het een walvis was. Jammer dat het zover weg was. Na honderden foto's rijden we weer verder door naar knysna. Net buiten knysna zien we al een gedeelte van de natuur zwartgeblakerd van de enorme brand die hier 2 maanden terug gewoed heeft. Langzaam beklimmen we een heuvel en dalen dan deze weer af om door de buitenwijken van knysna met veel krotten richting de lagoon te rijden. De lagoon heeft een oppervlakte van18 vierkante km. Eenmaal aangekomen in het hotel snel alle koffers uitladen en inchecken om daarna naar de kamer te gaan. En als we denken niet meer verbaast te kunnen worden dan wordt het nog eens overtroffen. De deur gaat open en weer een belachelijk grote luxe kamer met complete zithoek, keuken, slaapkamer, luxe badmaker en een balkon waar je gerust 2 pingpong tafels kwijt kan plus uitzicht op het zwembad! Ook hier moet ik het wel 2 nachten uithouden! Nu ff lekker buiten op het terras m'n blog aftypen en genieten van de heuvelachtige omgeving waar we inzitten.

1. Ans:
    10 augustus 2017
    Mooi mooi en nog eens mooi , wat een verrijking om dt alemaal te mogen bekijken en van te genieten keis schon
  2. Marieke:
    10 augustus 2017
    Genieten
  3. Vandersichel:
    11 augustus 2017
    fantastisch wat jullie allemaal beleven!!!!
  4. Arie en Lisette:
    11 augustus 2017
    Geniet er nog maar lekker van.
  5. Tante mien:
    12 augustus 2017
    knap geschreven jordy
  6. Elise:
    14 augustus 2017
    En wij maar zeuren dat onze klassen zo groot zijn! haha
    Maar wat een prachtige reis!
  7. Gerda:
    14 augustus 2017
    Gewoon prachtich !!!! Geniet er van .